Školy v celé České republice zahajují školní rok adaptačními kurzy. Ty jsou určeny především pro nastupující a nové třídy. Podle supervizora kurzů a pedagoga volného času Tomáše Zdechovského jsou adaptační kurzy připravovány ve stejné kvalitě jako v zahraničí a rok od roku jejich úroveň roste.
„Cílem adaptačních kurzů je nejenom vzájemné seznámení se mezi budoucími spolužáky a učiteli, ale také pedagogicko psychologická diagnostika studentů. Díky těmto diagnostikám mohou učitelé v průběhu roku s kolektivem lépe pracovat,“ říká pedagožka Eva Fruhwirtová, která připravuje programy kurzů a dlouhodobě se věnuje práci s mládeží v občanském sdružení Halahoj v Třebíči.
V Rakousku, Itálii i v Německu byly adaptační kurzy součástí výuky daleko dříve než u nás. V Česku se začaly rozvíjet teprve před několika lety. Za tu dobu u nás vznikly desítky organizací, které se přípravou kurzů profesionálně zabývají. „Dobře připravený kurz by měla splňovat několik kritérií. Musí třídní kolektiv stmelit tak, aby nikdo nebyl outsiderem, také upravuje poměry ve třídě, aby se předešlo případné šikaně a dalším nežádoucím jevům a také podává učitelům zpětnou vazbu a profil o každém žákovi. To je důležité pro další proces výchovy a výuky,“ popisuje supervizor kurzů z agentury Commservis.com Tomáš Zdechovský.
Příprava, průběh a také zpětná vazba adaptačního kurzu je náročná, proto by ji měli provádět specializované sdružení, organizace a lektoři. „Současné kurzy mají opravdu výbornou kvalitu. Je to především tím, že je připravují zkušení odborníci,“ potvrzuje aktuální stav Eva Fruhwirtová.
Úroveň českých adaptačních kurzů je stejná jako v zahraničí
- Podrobnosti