Policisté v Kraji Vysočina od začátku letošního roku do 30. června vyšetřovali 69 dopravních nehod, na kterých měli účast cyklisté. Oproti loňskému roku je to za stejné období o 24 nehod více. Pět cyklistů zemřelo – ani jeden z nich neměl v době dopravní nehody na hlavě cyklistickou přilbu.
Deset cyklistů utrpělo při nehodě těžké zranění – šest z nich vyjelo bez přilby. Dalších 54 cyklistů bylo zraněno lehce – 39 z nich si nevzalo přilbu. V loňském roce zemřeli na silnicích Vysočiny dva cyklisté, devět se jich zranilo těžce a 34 lehce.
Cyklisté jsou jedni z nejohroženějších účastníků silničního provozu. V případě dopravní nehody dochází v naprosté většině případů ke zranění cyklisty. Ten totiž, na rozdíl od řidiče osobního nebo nákladního vozidla, není chráněn karoserií vozidla ani žádným jiným bezpečnostním prvkem. Jediné, čím cyklista může přispět ke své bezpečnosti, je jeho opatrnost, důsledné dodržování pravidel silničního provozu a vhodný výběr oblečení. Podle zákona je cyklista, který je mladší osmnácti let, povinen použít za jízdy ochrannou přilbu. Přilba je to jediné, co v případě pádu na komunikaci nebo při střetu s jiným vozidlem chrání cyklistovi hlavu, a v mnoha případech již přilba zachránila svému uživateli život. Při vyšetřování tragických dopravních nehod policisté zjistili, že z pěti zemřelých cyklistů neměl žádný na hlavě ochrannou přilbu. Ač to neukládá zákon, je nutné používat přilbu i tehdy, pokud je cyklistovi více než osmnáct let.
Riziko dopravní nehody lze také snížit správným vybavením a dobrým technickým stavem jízdního kola. Cyklisté si musí uvědomit, že je musí být v silničním provozu dobře vidět. Policisté proto v rámci výkonu služby kontrolují povinnou výbavu jízdních kol. Funkční brzdy na jízdním kole musí být samozřejmostí. Policisté se často setkávají s jízdními koly, která nejsou vybavena odrazkami a v případě snížené viditelnosti ani předepsaným osvětlením. Tito cyklisté zbytečně hazardují se svým zdravím.
Při dopravních kontrolách nebo při vyšetřování dopravních nehod se policisté také setkávají s cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu. Ti si neuvědomují, že cyklista je řidič nemotorového vozidla, které nesmí řídit pod vlivem alkoholu. Cyklistovi může být za tento přestupek uložena ve správním řízení pokuta až do výše 50 000 korun.
Přibude kontrol
Policisté Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina se proto v rámci běžného výkonu služby i v rámci vyhlašovaných dopravně bezpečnostních akcí budou v letních měsících zaměřovat na kontrolu cyklistů, zdali nevyjíždějí na kole posilnění alkoholem a zdali při jízdě ve večerních a nočních hodinách mají jízdní kolo řádně osvětleno. Kontroly se budou také týkat povinnosti používat ochrannou přilbu u cyklistů, kteří nedosáhli věku osmnácti let.
Statistika dopravních nehod cyklistů v období od 1. ledna do 30. června 2014
Nehody s účastí cyklisty |
Úmrtí |
Těžká zranění |
Lehká zranění |
|
ÚO Jihlava |
23 |
4 |
3 |
16 |
ÚO H. Brod |
11 |
0 |
3 |
8 |
ÚO Třebíč |
13 |
0 |
1 |
12 |
ÚO Pelhřimov |
9 |
1 |
1 |
7 |
ÚO Žďár n/Sáz. |
13 |
0 |
2 |
11 |
Kraj Vysočina |
69 |
5 |
10 |
54 |
Vysočina plná novinek a aktuálních informací
Úspory energie sledujte na EnergyTV