Vysočinské silnice si v říjnu vyžádaly pět životů. Při nehodách se smrtelnými následky hraje mimo jiné roli podzimní počasí a s ním časté mlhy.
Na silnicích Kraje Vysočina zemřelo letos v říjnu při dopravních nehodách pět osob. Čtyři říjnové tragické nehody – při jedné z nich zemřeli dva lidé – přitom měly společného jmenovatele. Byla jím příliš rychlá jízda řidičů a následné nezvládnutí řízení vozidla za zhoršených klimatických podmínek. Ve třech případech říjnových tragických nehod řidiči, kteří cestovali ve vozidle sami, nebyli navíc připoutáni bezpečnostním pásem.
Proto policisté opětovně varují řidiče, aby v současné době počítali s nepříznivým počasím a přizpůsobili tomu rychlost jízdy. Podzimní počasí s sebou přináší zhoršenou sjízdnost komunikací. Vozovka se vlivem spadaného listí a vlhkosti stává více kluzkou a zvyšuje se tím nebezpečí smyku. Počítat je třeba také se sníženou viditelností a prvními námrazami. Zejména v ranních hodinách mohou být silnice na mostech a v lesních úsecích namrzlé. O víkendu se bude měnit čas a den se bude nadále zkracovat. Řidiči by měli jezdit velice opatrně a ohleduplně, rychlost musí přizpůsobit aktuálnímu počasí. Za snížené viditelnosti je třeba také zvýšit svoji pozornost.
V ranních hodinách nebo v podvečer se v současné době také často v blízkosti silnic tvoří mlha, která představuje pro všechny účastníky silničního provozu možné riziko. Vjede-li řidič do úseku s mlhou, měl by okamžitě snížit rychlost, samozřejmě s ohledem na vozidla jedoucí za ním. Měl by zvětšit vzdálenost od auta, které jede před ním, zapnout mlhová světla, zvýšit svoji pozornost a plně se věnovat řízení.
Pro jízdu v mlze by si měli řidiči zajistit dobrý výhled z vozidla, tedy na bezpečném místě zastavit a očistit přední i zadní sklo a očistit přední i zadní světla. Zákon o silničním provozu stanoví, že řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit mimo jiné i povětrnostním podmínkám, a smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Musí jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit před nenadálou překážkou, tou může být odstavené vozidlo, předmět na silnici, chodec, cyklista.
Velice opatrně by se měli řidiči chovat při předjíždění a v mlze by raději neměli předjíždět vůbec. Mohlo by se totiž stát, že se nestačí včas a bezpečně zařadit, a pak hrozí nebezpečí čelního střetu s protijedoucím vozidlem. V mlze je mnohem obtížnější orientace, řidič může snadno přehlédnout dopravní značku, minout odbočku. Řidiči se také mohou orientovat podle vodorovného dopravního značení, sledovat střední dělicí pruh, protože při jízdě těsně při pravém okraji vozovky hrozí nebezpečí, že se tam může objevit chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka. Mezi zásady dále patří dodržování bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, které právě kvůli nenadálé překážce může prudce zabrzdit. Dojde-li při jízdě v mlze k poruše vozidla, doporučuje se dojet pokud možno na parkoviště nebo zastavit zcela mimo silnici. Pokud to není možné, měl by se řidič snažit odstavit vozidlo co nejvíce vpravo na krajnici, na dálnici v odstavném pruhu, a měl by nechat rozsvícená světla včetně mlhových, zapnout výstražné světelné zařízení a umístit v předepsané vzdálenosti výstražný trojúhelník.
Varování platí také pro chodce a cyklisty
S příchodem podzimu musíme počítat s častějšími změnami teplot a počasí, což se dotkne všech účastníků silničního provozu – tedy také cyklistů a chodců. Mlha může výrazně znepříjemnit jízdu na kole a chůzi. I pro chodce představuje podzimní počasí při zhoršené viditelnosti nebezpečí. Zvláště opatrní by měli být chodci při pohybu po komunikacích za soumraku a za svítání. Chodci jsou v silničním provozu ti nejzranitelnější. Vidět a být viděn je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, které platí pro všechny účastníky silničního provozu. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Mnoho řidičů, kteří zranili chodce, se shoduje na tom, že ho neviděli vůbec nebo až příliš pozdě.
Je důležité, aby se chodci snažili při pohybu po komunikacích svoji viditelnost zvýšit. Při snížené viditelnosti by měli nosit oblečení jasných barev, aby byli lépe vidět v šeru, ve tmě nebo v mlze. Oblečení je vhodné opatřit reflexními prvky a doplňky, které ve světlech projíždějících vozidel výrazně září. Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce zaznamenat. Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová. Reflexní materiály odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Reflexní a fluorescenční materiály je vhodné kombinovat tak, aby byl chodec dobře vidět ve dne i v noci.
Chodec by měl být vždy pozorný, opatrný a ohleduplný. Musí chodit především po chodníku, a to po jeho pravé straně, nebo může využít vyznačenou stezku pro chodce. Tam, kde není chodník ani stezka pro chodce, musí jít po levé krajnici, nejvíce však dva chodci vedle sebe. Při snížené viditelnosti nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou. Vozovku by měl chodec vždy přecházet na přehledném místě, musí pokud možno využívat přechody pro chodce se světelnou signalizací a vyznačené přechody, přecházet pouze na zelenou, a je-li přesvědčen, že skutečně nic nejede. Chodec by nikdy neměl přecházet vozovku v zatáčce nebo mezi stojícími automobily. Pozor si chodci musí dát na přednost tramvaje a vozidel s právem přednosti jízdy, jako jsou policisté, zdravotníci a hasiči. Chodci by měli vždy pamatovat na skutečnost, že žádný řidič nedokáže zastavit své vozidlo, pokud mu někdo náhle vstoupí nebo vběhne do jízdní dráhy.
„Opakovaně se setkáváme s neosvětlenými cyklisty, kteří zbytečně riskují své zdraví nebo i život. Máme na mysli především ty, kteří sedají na jízdní kolo v době snížené viditelnosti například při ranní či večerní cestě do zaměstnání a zpět. Právě podzimní období je pro cyklisty a všechny, kteří je na silnicích potkávají, velmi rizikové. Lidé na kole nebývají dostatečně anebo vůbec osvětleni a nepoužívají ani reflexní prvky. Cyklisté musí dbát na to, aby jejich kolo mělo řádné vybavení. Ve výbavě jízdního kola nesmí chybět dvě funkční na sobě nezávislé brzdy. Pokud by se při jízdě porouchala jedna brzda, druhá musí umožnit bezpečné zastavení jízdního kola.
Jízdní kolo musí být vybaveno vpředu odrazkou bílé barvy, vzadu odrazkou červené barvy, oranžovou odrazkou na obou stranách pedálu a na paprscích kol. Přední bílá odrazka a zadní červená odrazka může být nahrazena odrazovými materiály umístěnými na oděvu či obuvi cyklisty. Oranžové odrazky na pedálech mohou zastoupit světlo odrážející materiály umístěné na obuvi nebo v jejich blízkosti a oranžové odrazky na paprscích kol mohou nahradit odrazové materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty. Pneumatiky a ráfky na jízdním kole nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by narušovaly bezpečnost jízdy.
Za snížené viditelnosti musí být navíc jízdní kolo vybaveno světlometem svítícím dopředu bílým světlem. Pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem. Vzadu musí být jízdní kolo vybaveno svítilnou červené barvy. Zadní svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy a může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy. Baterie jako zdroj elektrického proudu musí svou kapacitou zajistit svítivost světel po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení. Blatníky, zvonek, kryt řetězu, hustilka, nářadí a náhradní díly nepatří do povinné výbavy jízdního kola podle právního předpisu, ale jsou doporučené pro jeho provoz.
S výbavou jízdního kola také úzce souvisí správné vybavení cyklisty. Nesmíme zapomenout, že cyklista mladší 18 let musí za jízdy použít ochranou přilbu schváleného typu. Tuto přilbu musí mít za jízdy nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. V dnešní době už i cyklisté starší 18 let, kteří nechtějí hazardovat se svým zdravím, používají při jízdě ochranou přilbu. Oblečení cyklisty by mělo být pestré a nejlépe obsahovat reflexní prvky, které cyklistu na komunikaci více zviditelní.