V naší republice funguje 14 call center linky 112. Tato centra jsou v rámci celé České republiky navzájem hlasově i datově propojena a jsou vzájemně zastupitelná. Znamená to, že v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku tísňového volání 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112 v jiných krajích. Volající tuto skutečnost vůbec nepozná.
Krajské operační a informační středisko HZS kraje Vysočina
Příjem a odbavení hovorů směřujících na linku 112 a samozřejmě i na linku 150 provádí v našem kraji Krajské operační a informační středisko HZS kraje Vysočina (dále jen „KOPIS“), které sídlí v budově krajského ředitelství na ulici Ke Skalce v Jihlavě. Provoz tohoto střediska je nepřetržitý. Celkem na KOPIS slouží jedenatřicet příslušníků (16 operačních důstojníků a 15 operačních techniků) ve čtyřech směnách.
Statistika příjmu tísňového volání na TCTV 112 HZS kraje Vysočina
PS – pevná síť, MS – mobilní síť
Podíl počtu tísňových volání z pevných a mobilních sítí.
Podíl počtu tísňových volání na linku 112 a linku 150.
Podíl počtu tísňových a planých volání na tísňové linky.
93% hovorů na linku 112 bylo planých
V loňském roce bylo na linku tísňového volání 112 směřováno celkem 119 192 hovorů. Na jeden den tak připadá v průměru 327 hovorů. Planých (nebo také zlomyslných) hovorů směřovalo na linku 112 v loňském roce 111 639.
„Nejvíce hovorů přijímáme v pátek v podvečer a také o víkendu. Někteří lidé se voláním na tísňovou linku opravdu baví. Velmi často se stává, že nám v tyto dny volají lidé v podnapilém stavu a vymýšlí si různé události, které se nestaly. Technologická vyspělost linky 112 ale umožňuje lokalizovat volajícího a z toho se dá v mnoha případech usoudit, zda se událost opravdu stala, nebo jestli si ji volající pouze vymyslel. Obvykle je postačující volajícího upozornit, že na monitoru počítače vidím místo, odkud volá a že je hovor nahráván. Často se nám také stává, že nám volají malé děti. Rodiče jim v dobré víře věnují mobilní telefon, o kterém si myslí, že již nefunguje a dítě velmi snadno vytočí 112. Na tuto linku tísňového volání se dá totiž dovolat bez SIM karty i bez kreditu. Lidé si také tuto linku mnohdy pletou s linkou mobilního operátora“, říká pprap. Bc. Miroslava Černá, operátorka tísňové linky.
Kdy volat linku 112?
- Pokud potřebujete pomoc hasičů, v případě rozsáhlejších mimořádných událostí, kdy je nutná spolupráce dvou a více záchranných složek.
- Při cestách do zahraničí.
- Pokud si nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti.
- Linku 112 mohou využít osoby, které nehovoří česky. Operátoři tísňové linky jsou jazykově vybaveni.
Kdy nevolat linku 112?
Při volání na tísňovou linku 112 není nikdo anonymní!!! Technologie tísňové linky je velmi vyspělá a umožňuje přesně lokalizovat místo, odkud dotyčný volá a samozřejmě i jeho číslo a to i v případě, že volá z mobilního telefonu bez SIM karty. Veškeré hovory, které směřují na tuto linku jsou nahrávány.
Jak volat na linku 112?
Pro operátory a operátorky tísňové linky je velmi důležité, aby získali základní údaje o události, kterou chcete ohlásit. Při ohlašování prosím zachovejte rozvahu a klid. Operátorům sdělte:
- Co se stalo.
- Zda je někdo zraněn.
- Kde k události došlo (město, ulice, číslo popisné domu).
- Řekněte své jméno.
- Nikdy nezavěšujte jako první. Operátor tísňové linky Vám položí doplňující otázky.
- Po ukončení hovoru vyčkejte na zpětný telefonát, který ověří pravdivost nahlášené zprávy a sníží tak riziko, že se jedná o „planý poplach“.