Kraj Vysočina spolu s partnery ve středu 17. června uspořádal ve Valči konferenci Technické fórum 2015. Odborné setkání pro zástupce technických škol, základních škol, měst jako zřizovatelů školských institucí a soukromého sektoru cílilo na možnosti zefektivnění spolupráce škol a firem v oblasti technického vzdělávání. Kraj Vysočina je v současné době lídrem v zavádění nových aktivit technického vzdělávání na všech úrovních vzdělávání – od mateřských přes základní až po střední školy.
„Navíc se nám daří do této aktivity zapojovat i soukromý sektor, otevírají se tak další možnosti, jak technické vzdělávání učinit atraktivnějším. Konference má především umožnit sdílení příkladů dobré praxe. Mezi přítomnými byli četně zastoupeni hosté z jiných krajů i ze zahraničí, kteří se o naše metody výuky připravené ve spolupráci s firmami zajímají a chtějí je vidět v praxi i ve svých školách,“ uvedla radní Kraje Vysočina pro oblast školství Jana Fialová.
Celodenní program nabídl vedle odborných příspěvků týkajících se zavádění technického vzdělávání do škol i diskuzi o potřebných koncepčních a systémových změnách v oblasti vzdělávání a často se účastníci věnovali otázkám propojení firem – byznysu a výzkumu, povzbuzení zájmu o studium technických oborů nejen mezi žáky, ale i mezi rodiči.
Při příležitosti konání konference předala radní Kraje Vysočina Jana Fialová a náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy a majetku Libor Joukl zhruba třicítce firem poděkování Kraje Vysočina za spolupráci s technickými a dalšími školami zřizovanými Krajem Vysočina. „Díky firmám a jejich velkorysosti se na Vysočině daří zavádět do výuky nové prvky a volnočasové mimoškolní aktivity. Našli jsme společný cíl – zatraktivnit výuku i pro potenciální žáky středních škol – a vsadili jsme na praktické projekty samotných studentů. Pokud mám být konkrétní zmíním jednu z posledních novinek příštího školního roku, a to projekt Kaipan – postav si své auto. Díky firmám si budou moci vlastní vůz sestavit místo studentů pěti škol studenti hned na sedmi středních školách,“ informovala Jana Fialová. Kraj Vysočina přistoupil ke všem proaktivním činnostem z důvodu stálého nedostatku vhodných pracovníků, resp. technicky vzdělaných pracovních sil. Veškeré aktivity proto soustředil na otevřenou masivnější prezentaci perspektivních oborů, v nichž není problém sehnat zaměstnání.
„Chceme se více zaměřit na manuálnost žáků už na základních školách, zacílit především na druhý stupeň základní školy, kde se mohou žáci setkat s praktickým vyučováním, které ale často nahrazuje práce s PC nebo práce s digitální technikou. Alternativu do budoucna doporučíme pojmout jako nabídku manuálních aktivit,“ sdělil ředitel odboru vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a sportu Petr Bannert. V rámci přednášky Petra Bannerta byl představen projekt 3+3+3 zaměřený na polytechnické vzdělávání. Podpora bude nově nabízena mateřským a základním školám formou fondu soustředěného z prostředků kraje, ministerstva a partnerů – bude určen např. pro dokoupení technických stavebnic (i těch, ke kterým Kraj Vysočina poskytuje odborné metodiky zdarma), podporu financování vzdělávání apod. Žádosti o podporu bude administrovat a vyhodnocovat kraj. Do této aktivity nabídnuté Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy se prozatím přihlásily pouze dva kraje – Kraj Vysočina a Plzeňský kraj. V rámci programu konference byly představeny i vhodné technické stavebnice a projekty zaměřené na technickou práci z reálného prostředí.
„Jsme průmyslová země. Produktivita práce i zaměstnanost rostou, i to je známka toho, že průmysl je zdravý. Potřebuje však svou konkurenční výhodu, což je v tomto případě tým schopných lidí. Vysočina směřuje díky svým aktivitám podporujícím technické vzdělávání přesně tam, kam si průmyslové společnosti i ministerstvo přejí. Tato konference pořádaná Krajem Vysočina by měla udat trend, jak spolupracovat v rámci škol a firem,“ podotkl náměstek ministra průmyslu a obchodu řídící sekci průmyslu Eduard Muřický.
Na konferenci promluvil také viceprezident Hospodářské komory ČR Michal Štefl. „Otevřeme dětem a dospívajícím svět vědy, techniky a výzkumu, propojme školy všech stupňů s podniky. Ustupme od systému financování na žáka a hlavně, přesvědčme rodiče, že učňovské vzdělání může být chlouba, nikoli ostuda,“ řekl.
V současné době studuje technické obory na Vysočině 5 931 studentů. Kraj Vysočina v rámci stipendijního programu podporuje vybrané středoškolské obory (nejen technické) částkou zhruba 3,3 miliónu korun ročně. Veškeré motivační aktivity Kraje Vysočina se pozitivně promítly do vyššího počtu zájemců o technické vzdělávání v novém školním roce 2015/2016. Kraj Vysočina v letošním roce opakovaně přistoupil i k finanční podpoře technických aktivit na základních školách. Jde o ojedinělý přístup k práci s budoucími studenty na školách, které kraj nezřizuje. Tato praxe je v rámci ČR spíše výjimečná.
Vysočina plná novinek a aktuálních informací