Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila revitalizaci podstatné části železniční trati číslo 240. Stavět se bude v úseku Zastávka u Brna – Krahulov, který měří celkem 45,6 kilometru. V souvislosti s tím také koncem července začala mezi Náměští nad Oslavou a Okříškami nepřetržitá výluka, která potrvá až do 8. prosince.
„Cílem stavebních prací je zlepšení jízdního komfortu, zvýšení traťové rychlosti spojené se zkrácením jízdních dob a také vyšší bezpečnost na železničních přejezdech. Rekonstrukcí projdou železniční stanice Třebíč a zastávky Vysoké Popovice, Vladislav a Třebíč-Borovina,“ říká náměstek ředitele Stavební správy východ SŽDC Viktor Vik. Jak dodává, díky tomu budou odpovídat současným i výhledovým požadavkům objednavatelů osobní dopravy, přínosem pro cestující pak bude vybudování nových nástupišť vybavených přístřešky.
Zvýšení traťové rychlosti až na 100 kilometrů za hodinu bude dosaženo úpravou geometrické polohy koleje a zvýšením příčného převýšení koleje v traťových obloucích. V některých úsecích bude rovněž provedena rekonstrukce železničního svršku a sanace železničního spodku. V úsecích, kde je omezujícím faktorem pro úpravu rychlosti železniční přejezd, dojde ke zvýšení jeho zabezpečení. K větší bezpečnosti provozu pak přispěje nové traťové zabezpečovací zařízení.
Předpokládané celkové investiční náklady stavby s názvem Revitalizace trati Okříšky – Zastávka u Brna činí 1 248 000 000 korun bez DPH. Projekt bude navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2. Financování z národních zdrojů zajistí Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem stavby je společnost Strabag Rail.
Zatímco letos bude těžištěm prací úsek z Náměště nad Oslavou do Krahulova, příští rok se stavbaři přesunou na navazující část trati ze Zastávky u Brna do Náměště nad Oslavou. Některé opravné práce si však letos do 12. srpna vyžádají nepřetržitou výluku i v tomto úseku. Úplně hotovo by mělo být v závěru června příštího roku.