OTAZNIKY hotnews

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

2013 02 11 tramvaj ikonyPrvní vůz městské hromadné dopravy v Jihlavě, se po téměř 65 letech vrátil do svého města. Více než stoletý vůz je uložen v bezpečí střeženého městského objektu, kde bude čekat na renovaci.

Od podzimu roku 2012 tramvaj stála v depu v Krnově. „Na přelomu roku probíhalo výběrové řízení na renovaci, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Než se rozhodneme pro další kroky, chceme mít vůz v Jihlavě. Trvá náš záměr uvést první vozidlo MHD v Jihlavě do co nejlepšího stavu,“ uvedl k převozu „tramvajky“ z Krnova do Jihlavy primátor Jaroslav Vymazal. 

REKLAMA

Příběh stroje vyrobeného ve Štýrském Hradci začal 26. srpna 1909, kdy vyjel po dráze vedoucí z jihlavského Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží. Od roku 1948 asi do roku 1956 tramvaj jezdila v Opavě, až do podzimu 2012 stála, už bez podvozku, na soukromé zahradě ve Slavkově u Opavy, kde sloužila jako seník. 

2013 02 11 tramvaj 085

 „Ač je ve špatném technickém stavu, jednoznačnou zásluhu na tom, že dodnes existuje, má její předchozí majitel. Na střeše tramvaje udržoval krytinu, skříň byla v suchu. Zabránil například i tomu, aby překupníci z vozu vybrali dobové smaltované tabulky s pokyny pro cestující a řidiče,“ ocenil tajemník Magistrátu města Jihlavy Lubomír Dohnal. Předchozí majitel aktivitu města Jihlavy v záchraně tramvaje oceňoval. „Pozvali jsme ho na případné slavnostní odhalení opraveného vozu. K našemu velkému zklamání se tohoto okamžiku pán nedočká, několik týdnů po prodeji tramvaje zemřel,“ poznamenal smutnou epizodu příběhu jihlavské tramvaje tajemník Lubomír Dohnal.

Myšlenka navrátit a opravit první vozidlo jihlavské MHD trvá nejméně od devadesátých let, zájem o vůz měly i mimojihlavské spolky historických vozidel. Impulsem pro aktivity vedoucí k návratu tramvaje číslo 1 do Jihlavy byla loni dokončená renovace secesního mostu U Jánů, který byl v roce 1908 vystavěn právě kvůli dráze pro tramvaje. Most tehdy nebývale moderní konstrukce nahradil původní, nepříliš starý ale nevyhovující dřevěný most s nízkou nosností. Na renovovaném mostu je několik desítek metrů kolejnic umístěných právě na upomínku dráhy, která vedla z Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží. 


Praha a okolí plné novinek a aktuálních informací

Jižní Čechy plné novinek a aktuálních informací

Facebook i-Vysočina.cz

REKLAMA